layari

Friday, June 17, 2011

InsyaAllah, takkan lupa

Ku renung muka-muka itu
Bahagia terasa
Biarpun sudah hampir 22 tahun muka itu kutatap
Tidak pernah ada jemu..tidak pernah...
Biarpun usia kian bertambah
Biarpun uban kian melata di kepala
Aku tetap tidak jemu...
Jangan ada rasa jemu

Sayang anak pada emak dan ayah,
Ya Allah, ampunkanlah dosa emak dan ayahku,
Kasihanilah mereka Ya Allah,
Mereka banyak mendidikku,
Mereka banyak menasihati dan memberi tunjuk ajar kepada ku
Tidak terbalas rasanya jasa yang telah diberi
Sayangi mereka ya Allah seperti mana mereka telah menyayangi aku sejak kecil lagi..
Amin

" Mak, nanti along dah keje, along nak beli rumah besar, kereta yang bumbung dia boleh terbuka, nak sambung belajar tinggi-tinggi lagi, along nak ada PHD," kata seorang anak kepada emaknya.



Itulah kata-kata seorang anak, emaknya hanya tersenyum. Mungkin hatinya bangga dengan cita-cita anaknya itu. Tinggi cita-cita anak aku ni, kata emak dan ayahnya dalam hati mungkin.

Bagus cita-cita tinggi along. Tapi kene usaha jangan cakap ja tau. Kata-kata emak disokong ayahnya. Mestilah kene usaha ayah. InsyaAllah. Emak dan ayahnya hanya tersenyum.

Usaha lah long, tak salah ada keazaman. Tapi esok bila dah keje bila dan capai kejayaan ingat jangan lupa pulak pada emak dan ayah.

Emm, si anak yang sedang enak menghirup sup di gerai D-LIMA hampir tersedak. InsyaAllah mak,ayah..along tak lupa..Huish, berdetik di hatinya, Ya Allah bantulah aku untuk menjadi anak yang solehah. Jangan aku melupakan mereka. Amin.


Entah kenapa, dia teringat kata-kata itu. Padanya cukup bermakna. Mungkin, emak dan ayah sedar akan diri anaknya yang sudah dewasa dan diri mereka sudah meningkat usia . InsyaAllah, emak, ayah, along takkan lupakan emak dan ayah.


Sama-sama kita berusaha membahagiakan emak dan ayah..Jom kawan2..




No comments:

Post a Comment