layari

Saturday, June 4, 2011

KEK COKLAT CINTA



Bahan

Gula halus 1 cawan

Mentega 1 buku

Tepung Blue Key 2 cawan

Telur 5 biji

Serbuk koko ( van houten) 2 cawan

Air suam



Cara-caranya:-

Adunan A

Pukul gula halus dengan mentega sehingga kembang. Kemudian masukkan 2 cawan tepung blue key ( tepung nie dah ada serbuk penaik senang sikit). Pukul lagi adunan sehiingga sebati. Selepas itu, masukkkan 5 biji telur perlahan-lahan dan pukul sehingga kembang.


Adunan B

Sukat serbuk koko sebanyak dua cawan dan letakkan di dalam mangkuk. Gunakan air suam dan kacaukan dengan serbuk koko. Pastikan serbuk koko larut dalam air suam dan tiada ketulan. ( Guna air suam, InsyaAllah jadi, air sejuk kalo guna tak jadi, serbuk koko berketul-ketul). Kemudian masukkan bancuhan serbuk koko ke dalam adunan A. Kacau adunan sehingga kembang dan rata.

Sediakan bekas. Ambil sedikit mentega, sapukan pada bekas kek coklat cinta yang mahu digunakan. Tujuannya supaya kek tak melekat semasa nak dikeluarkan. Masukkan adunan perlahan-lahan ke dalam bekas. Kemudian masukkan ke dalam oven mengikut suhu yang sesuai.



InsyaAllah kek coklat cinta sedap dinikmati bersama keluarga.



Apa lagi,selamat mencuba ye kawan2. Ada yang nak cuba bagi kejutan pada mak, ayah dan adik-beradik sempena hari jadi? Boleh lah cuba masak kek coklat cinta. Kalau dahulu beli, sekarang kite cuba buat sendiri... Bagi mak, ayah, adik beradik merasa. Tak kira kita anak lelaki ke ,anak peremuan ke moh kita mencuba..InsyaAllah, mereka pasti bahagia melihat anak2 mereka berusaha belajar memasak...Resepi nie, ana belajar dari makcik ana...

Manfaatkan cuti dengan membantu mak,ayah dan ziarah-menziarahi sanak saudara.....

3 comments: