layari

Monday, December 12, 2011

Sebaris kata membara semangat,menyuntik jiwa



Situasi pertama

Tempat: Taman Permainan

Huh, penatlah along..begitulah kata adik selepas berjoging di taman permainan pada suatu petang. Masakan tidak, sudah berminggu-minggu adik cuti sem baru petang ni nak berjoging, itupun setelah diajak oleh alongnya berkali-kali.

"Hai, penat dah? macam mana nak main ragbi ni? lari pun tak larat,"kata alongnya. Sebenarnya alongnya juga sudah penat tetapi digagahkan juga untuk menunjukkan contoh yang baik.

" Tulah, riso adik, pertandingan ragbi minggu depan ni," adiknya berkata.

"InsyaAllah, boleh punya,main je elok-elok," emaknya menambah. Kalah menang tak apa, janji main biar seronok. Pengalaman kita dapat.



Situasi kedua

Tempat: Kawasan Kediaman Rumah

Pin,pin, bunyi hon kereta kedengaran.

" Adik, kawan sampai dah," panggil ayah. Adik meluru keluar dari rumah membawa beg bajunya.

" Main elok-elok ayahnya berpesan, InsyaAllah menang punya ". Adiknya mengangguk sambil menyalami ayah.




Situasi ketiga

Tempat: Bilik adik

" Yahooo", adik menjerit kecil. Emaknya yang baru menapak keluar dari bilik anak lelakinya itu segera berpaling.

Mak, mari tengok pointer adik. Alongnya segera berlari ke bilik adiknya. Terus melihat skrin laptop adik yang terang. Ayahnya hanya tersenyum. Adiknya gembira sungguh. Emak tersenyum, bibirnya pantas mengucap Alhamdulillah.

" Bagus anak emak," kata emaknya.


" Main elok-elok, InsyaAllah boleh."Biarpun kata-kata yang dituturkan biasa, tiada unsur gramatis dan sebagainya, namun padanya kata-kata itu sebenarnya sangat luar biasa. Sebaris kata yang menyuntik jiwa. Kata-kata ikhlas dari emak dan ayah itu merupakan doa. Terima Kasih Allah atas kurniaanMu. Mengurniakan emak dan ayah yang baik. Moga anak-anak ini menjadi anak soleh dan solehah...











No comments:

Post a Comment