layari

Monday, December 12, 2011

Jom masak laksa







Assalamualaikum...Siapa suka makan laksa? Laksa ni boleh dikatakan antara makanan kegemaran rakyat Malaysia. Hampir setiap negeri di Malaysia mempunyai nama laksanya, misalnya laksa Perak,laksa jOhor, Laksa Peneng, Laksa Serawak dan sebagainya.

Macam mana agaknya nak buat laksa ya?
Mula-mula kenalah tahu bahan -bahan yang diperlukan.
Bahan-bahan yang kita perlukan ialah:

Bahan A
Ikan kembung/ikan sardin 8 ekor ( direbus dahulu)
Cili kering (dikisar)
Bawang merah (dikisar)

Bahan B
Laksa
Bunga kantan
Daun Kesum
Telur
Cili
Bawang
Fish cake
Fish Ball
Timun



Ikan sardin tadi direbus dengan beberapa keping asan keping bagi menghilangkan hanyir. Air rebusan ikan disimpan digunakan untuk membuat kuah laksa. Kemudian ikan sardin yang direbus diasingkan tulang dan isinya. Ini bertujuan untuk mengelakkan tercekik tulang ketika menikmati hidangan. Asingkan tulang dan isi ikan kemudian kisar isi ikan dan masukkan ke dalam air rebusan ikan tadi. Selepas itu kisar pula tulang ikan dan masukkan kedalam air rebusan ikan.Jangan lupa tapis ya.


Kemudian cili kering (ikut tahap pedas yang digemari) dipotong dan kisar. Kemudian masukkan cili kering yang sudah dikisar ke dalam air rebusan ikan. Bawang merah dikisar dan dimasukkan ke dalam air rebusan. Tamabh asam keping jika mahu kuah sedikit masam.


Masukkan bunga kantan, daun kesum dan garam sucukup rasa. Biarkan kuah masak di atas dapur.

Sekarang masanya untuk merebus telur dan mencelur laksa, fish ball, fish cake. ( Fish ball dan fish cake ikut suka kalau nak )


Potong timun, bawang dan cili dan sediakan di dalam bekas.

Laksa siap untuk dinikmati..Selamat mencuba..





No comments:

Post a Comment