layari

Saturday, January 28, 2012

Usiaku


Alhamdulillah..Sabtu lalu penulis bersama-sama beberapa orang sahabat sekolah menengahnya dijemput menghadiri kenduri kahwin seorang sahabatnya. Paling seronok sekali penulis dapat bertemu dengan sahabat-sahabatnya yang lain yang hampir enam tahun tidak bertemu...

Alhamdulillah, sangat gembira rasanya melihat sahabat-sahabat telah berjaya. Ada yang sudah bekerja, masih menyambung pelajaran dan sebagainya...Rezeki masing-masing..Allah yang beri, Alhamdulillah..

We already 23 this year, kata seorang sahabat yang sedang menuntut di Rusia dalam bidang kedoktoran.

Cepat betul masa berlalu, umur semakin bertambah, tambah sahabatnya yang sedang leka menyuapkan nasi.

Yelah, kawan kita tu pun dah kahwin, jadi isteri orang dah. Ingat tak dulu-dulu masa kita sekolah? macam tak percayakan sekarang iza dah kahwin.

Apa yang tak cayanye? PERCAYALAH, Miera menyanyikan sebaris kata dari lagu Datuk Siti Nurhaliza...

Betul, cepat masa berlalu. Umur kita makin meningkat. Alhamdulillah, bersyukur kerana pada saat ini umur kita dipanjangkan. Allah masih lagi memberi kita nikmat tubuh badan yang sihat dan sempurna. InsyaAllah, lepas ni adalah antara kita pula yang bakal jadi isteri orang, kata penulis sambil tergelak.

Moga umur dan usia yang Allah anugerahkan pada kita ini sentiasa dalam rahmat dan berkatNya. Kita gunakan untuk buat kebaikan sebanyak mungkin sebabnye tak tahu bila Allah akan tarik nyawa kita, tambah Farah.

Semuanya terlopong mendengar kata-kata Farah...

Usia pinjaman Allah..
Jom kita gunakan usia untuk mencari bekalan bagi kehidupan akhirat kelak...
Jangan sesekali mensia-siakan usia dan umur kita dengan melakukan perkara yang tidak baik dan melakukan perbuatan maksiat...
Mungkin bagi pemuda dan pemudi merasakan masa kita masih lama, namun ingatlah mati itu tidak mengenal usia..
Mati bukan hanya pada yang bergelar SI TUA, tapi pada sesiapa sahaja...
Moga usia yang Allah anugerahkan ini, dimanfaatkan bersama...





No comments:

Post a Comment